Причини найняти світлотехніка. Case 1

posted in: Case study | 0
The port in Odessa, Ukraine / Aktron / Wikimedia Commons
The port in Odessa, Ukraine by Aktron / Wikimedia Commons / CC BY 3.0

Кейс перший

Припустимо що у вас є величезна відкрита площадка накшталт контейнерного доку в порту, як наприклад в Одесі. На перший погляд все працює добре, все світиться, ніяких змін не потрібно і взагалі – “працює – не чіпай!”…

Але є одне АЛЕ

При використанні традиційних джерел світла (як то металогалогенові лампи в прожекторах) уся мачтова освітлювальна установка споживає суттєвий об’єм електроенергії. В Україні, з урахуванням росту тарифів на енергоносії, перехід на енергоощадні джерела світла може стати більш привабливим ніж, наприклад, ще у 2013 році. Для прикладу, у Харкові відзначався ріст тарифу на 15% для важкої промисловості з серпня 2015 по вересень 2016.

Окрім того, будьмо відвертими, велика кількість освітлювальних установок, в тому числі на подібних об’єктах залізниці, ще якихось 5-10 років назад проектувалася по лекалам ізолюкс (sic!) для типових прожекторів епохи СРСР! При цьому не залучалися високоточні методи розрахунку з використанням спеціалізованного програмного забезпечення. Я ні на що не нарікаю, проте завдяки продуманому, грамотному проектуванню із залученням сучасних засобів є реальна перспектива суттєво покращити якість освітлення та оптимізувати кількість і зменшити потужність прожекторів, а також підвищити безпеку роботи на підприємстві.

Життєвий приклад

Подібними проектами я займався та продовжую займаюсь нині для компанії D2 LED, зокрема проект для Port of Burnie – Toll Shipping, виконаний у 2013 р.

Важко порівнювати економічну вигоду спираючись на результати для іншої країни, оскільки вартість електроенергії, освітлювальних приладів, обслуговування та монтажу, щорічної заміни ламп та вартості платежів за викиди CO2 ніяким чином не співставні. Та все ж головні вигоди від від заміни були наступні:

  • Зменшення встановленої потужності освітлювальної установки на 471 360 Вт (на 68,7%)
  • Зменшення викидів СО2 на 61 т/рік (на 69,3%)

В ході проектування освітлення була обрана комбінована система з асиметричними прожекторами ДНаТ для площадки з контейнерами та вісесиметричні світлодіодні прожектори для об’їзної дороги по периметру. Тобто на той час вигоди використання світлодіодних прожекторів були вже очевидними, однак ще не було відповідної асиметричної оптики для створення рівномірного освітлення на досить великих відстанях від мачт. Зараз вже можливо використовувати не тільки асиметричні LED-прожектори, але й мати при цьому близько 120-130 лм/Вт від світильника в цілому.

Звідки ж економія?

Така величезна економія потужності забезпечена двома факторами. Перший – використання ефективніших прожекторів з меншою потужністю, але вищим оптичним ККД та світловіддачею. Другий фактор – кропітка праця над точним прицілюванням прожекторів для підвищення рівномірності освітлення.

На час монтування прожекторів на опорах площадка містила контейнери, тобто було практично неможливо виконати розмітку точок для приціювання більшості прожекторів. Якщо бути точним – було важко встановити кут повороту в горизонтальній площині. Для виходу з цієї ситуації було знайдене досить просте і елегантне рішення – розрахувати кут повороту по азимуту для кожного прожектора. Під час монтування використовувався цифровий компас для відтворення кута по азимуту. Вимірювання освітленості в контрольних точках та в межах кількох контрольних площадок були в межах допустимої похибки. Таким чином, розрахунок відповідав реальному результату.

То нащо той світлотехнік?

Отже, завдання з якими я зіштовхнувся розробляючи світлотехнічний проект для портового доку:

1. Вибір найкращого світлорозподілу з можливих для найбільшої економії на кількості та потужності прожекторів

Ви можете мені не вірити але існують сотні варіацій прожекторів однієї потужності, що відрізняються за кривою розподілу світла. Розподіл світла, в свою чергу, впливає на рівномірність освітленості. Остання нормується стандартами і її часто буває досить важко досягти, особливо на великих площах. Тільки прожекторів існує три різних типи світлорозподілу. Для світильників внутрішнього освітлення їх лише узагальнених 38! Уявляєте який простір для роздумів?

2. Пошук оптимальних кутів нахилу та повороту для кожного прожектора

Скажімо так: від придбання додаткового прожектора на 2000Вт в ході проектування нас інколи відділяє кут повороту всього в 5 градусів.

3. Визначення оптимальної кількості, кроку та розташування у просторі контрольних точок для розрахунку та вимірювання освітленості в найбільш критичних місцях освітлювальної установки

Тут все просто: не там встановиш – сам себе надуриш. Наприклад, можна зробити супер точний розрахунок по всій поверхні о’бєкту, але в результатах отримати надто низьке значення освітленості. І при цьому навіть не усвідомлювати, що потрібно розраховувати освітленість там де вона нормується, а не “в середньому по палаті”. Зазвичай такі помилки призводять до роздутого кошторису і надмірного споживання енергії.

4. Розробка ескізів додаткових конструктивних елементів прожектора

В даному випадку довелося розробити ескіз елементу кріплення прожектора, який полегшив виконання націлювання.

Загалом,

не бійтеся переходити на світлодіодні технології, адже вони дійсно економлять!

Але під час переходу переконайтесь, що найняли справді кваліфікованого консультанта з проектування освітлення.

Пам’ятайте: успіх реалізації в більшості випадків напряму залежить від якості проектних робіт.

Зверніться до професіонала

Like & Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.